Kiszínezni a szürkeséget…

Színes Város

Én a VII. kerületben, a Kazinczy utca 45. alatt találtam egy olyan falfestményt, ami a leginkább megragadott. A „Budapest nem ekkora” címet kapta. Az „elkövető” Orosz Richárd volt, a felület pedig eleinte csak egy üres, unalmas, szürke 240 négyzetméteres tűzfal volt a pesti éjszakában.

10696257_350760018439198_7261330150476806600_n

Azért választottam ezt a művet, mert rögtön megragadott, hogy a budapesti éjszakai életet állította az alkotó a középpontba. Egy elég frekventált helyen helyezkedik el, közel a Deák Ferenc térhez, a Blaha Lujza térhez és természetesen a Gozsdu Udvarhoz is. A helyet körülölelik a kocsmák és a beülős szórakozóhelyek, a Kőleves nevű pubból nyílik rá a legkiválóbb panoráma. Feltűnő és ad egy különleges hangulatot a helynek a festés.

10646612_350760085105858_1619571662726295699_n

Mondanivalója véleményem szerint a következő lehet: Budapesten nem csak a belvárosban van élet és nem csak éjszaka kell felfedezni. Különösen jellemző a fiatalokra, hogy csak az éjszakai élet rejtett zugait szeretik felfedezni, azonban bele sem gondolnak, hogy mennyi látnivaló akad ebben a gyönyörű fővárosban fényes nappal. Igaz ez az idelátogató fiatal külföldiekre is, akik csak pár napot töltenek el itt, és legtöbbször azt a Kőleveshez hasonló beülős helyeken.

Nekik szól tehát az üzenet: „Budapest is much bigger than you think. And there is life beyond it’s borders too. And not only at night. Explore it 🙂”. A szövegbuborékokban is szinte ez áll, valamint a nagyobb Pest megyei települések nevei. Érdekes, hogy ezek úgy tűnnek, a nappalt szimbolizálják a felhőkkel, színes fűvel és a kék éggel, míg maga Budapest fekete és csak a város fényei pislákolnak. Ki van emelve a centrumban a VII. kerület, ahol köztudottan szinte a legtöbb szórakozóhely és természetesen maga ez a falfestmény is megtalálható.

10723559_844099535623675_320993706_n

Nagyon tetszik, hogy felhívják ezekre a problémákra a figyelmet. Hiszen ez kétségkívül egy probléma, talán bele sem gondolunk, hogy mekkora. Nyilvánvalóan a legjobb éjszakai élet az országban Pesten van, valamint az idelátogató külföldiek is előszeretettel emelik ki, hogy itt mindig milyen jókat lehet bulizni. Ez szerintem is egy pozitívum, imádom, hogy itt mindig pörgés van és éjszaka egy egészen más főváros tárul elém. Kinyitnak a szórakozóhelyek, mindent ellepnek a fiatalok, fények és zene mindenhol. Nappal azonban ez a mozgás szinte megszűnik, vagy legalábbis a legismertebb turistalátványosságokra koncentrálódik. Holott ezek az utcák, ahol éjszaka bulizunk, nappal is legalább ilyen érdekesek. Nem is beszélve a pest megyei területekről, amelyek körülölelik a várost és jobbnál jobb programokat biztosítanak mindannyiunknak.

Nem csak este kellene nyitott szemmel járnunk, nappal is izgalmas a város, és ki kellene használnunk, hogy itt élünk. Néha nem árt egy kicsit másfajta kikapcsolódás…különösen egy átmulatott éjszaka után.

Megkérdeztem pár ismerősömet, hogy nekik mi a véleményük az alkotásról. Mindenkinek ugyanazt a két kérdést tettem fel, illetve beszélgettem velük kötetlenül is, hogy jobban megismerhessem az álláspontjukat és összefogottabb képet kapjak véleményükről. Íme:

1. megkérdezett

Mi a véleményed a mozgalomról?

Láttam már pár dolgot róluk a TV-ben:D Szerintem nagyon jó dolog, mivel a régi koros omladozó falak helyén egy művészeti szabadságnak lehetünk vizuális szemlélői. Színesíti a várost, sajátos megjelenést ad neki és megmutatja hányan hány féleképp tudnak gondolkodni és alkotni ebben a témában. Mindenkinek mond valamit szavak nélkül is. Legyen az fiatal, öreg, külföldi vagy hontalan.

Mit jelent Neked ez az alkotás?

Nekem egy rohadt nagy távolságot jelent. (A kérdezett Baján él) Azt jelenti hogy próbáljunk kicsit lassítani és a rohanó életben észre venni azokat az értékeket ami mellett csak úgy elfutnánk például emellett a falfestés mellett is. Jó dolog minden tekintetből egyrészt egy művészeti alkotásnak lehetünk szemtanúi és akár minden nap juttathat eszünkbe dolgokat helyekről ahol valami fontos történt velünk. Remélem a várost rongáló taggelők (azok a graffitisek, akik csak a nevüket/monogramjukat firkantják fel – szerk.) legalább tiszteletben tartják majd…

2.megkérdezett

Mi a véleményed a mozgalomról?

Hát az, hogy jó hogy nem egy lepukkant városfalat nézek, hanem valami kreatív, figyelemfelkeltő ötletet.

Mit jelent Neked ez az alkotás?

Nem teljesen értem ezt a „Budapest nem ekkora hanem ekkora” gondolatot. Ki mondja hogy csak akkora ? 😀 Gondolom az lenne a mondanivalója, hogy a szép helyeket és nevezetességeket járja be az ember. Egyetértek vele, hogy fel kéne fedezeni a többi területet is, de szerintem ez egy olyan dolog, amit az ember a párjával/családjával csinál. Bulizni lehet egyedül/haverokkal is, kirándulni viszont nem.

3.megkérdezett

Mi a véleményed a mozgalomról?

Nem nagyon tudom hogy mi ez, soha nem találkoztam vele és nem is hallottam róluk. De szimpatikus kezdeményezés. Inkább így nézzen ki, minthogy a régi falakat keljen bámulnunk.

Mit jelent Neked ez az alkotás?

Ugye nem hallottam még a mozgalomról, de tetszik. Szerintem ezzel hívják fel a figyelmet arra hogy ideje lenne megcsinálni ezeket az elhanyagolt területeket, amikre ugyan nem figyelünk, az összképet mégis elrontják. Szerintem fel akarják hívni a figyelmet ezekre a dolgokra.

4.megkérdezett

Mi a véleményed a mozgalomról?

Nem ismertem őket eddig. De szerintem azért van, hogy felhívják a figyelmet a strúktúra fejlesztésére. Hogy ne csak az országnak egy pontja legyen fejlesztve, a többit pedig elhanyagolják. Minden a központi területeken van. Az éjszakai életre fektetnek nagy hangsúlyt, úgy van kialakítva minden hogy az éjszakai élet jó legyen. Direkt ezek a területek vannak fejlesztve, a többi meg le van *moderálva*…:)

Mit jelent Neked ez az alkotás?

Szerintem azt akarja bemutatni, hogy nem csak éjszaka van élet. Mert Pest főleg arról híres, főleg itt a központokban. Pedig annyi szép történelmi hely van arra kintebb is. Azt mutatja be, hogy érdemes lenne azt is felfedezni, nem csak állandóan Pesten lenni.

Összegzésként…

Érdekes volt hallgatni a megkérdezettek véleményét. Én is gondoltam némelyikre, de nem gondoltam jobban bele, vagy csak szimplán nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget. Ugyan nem sok embert kérdeztem, de ez is elég volt ahhoz, hogy lássam: mindenki máshogy értelmezi ezt az egy művet is. Egy dolog viszont közös volt: mindenki remek kezdeményezésnek tartotta. Örülök, hogy felhívhattam pár ember figyelmét erre a remek dologra, így talán kicsit ők is utánajárnak és ha elmennek esetleg valamelyik alkotás közelében, majd eszükbe jut hogy miről is szól ez az egész valójában.

Készítette: Tóth Alexandra

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a comment